About SporeNetwork

Leest iemand dit? Woah! Grapje natuurlijk. Hoi! Mijn naam is Rosana (maar ik ga online tegenwoordig als Rosie door het leven). Ik had zin om een stukje geschiedenis over SporeNetwerk te schrijven. Want waarom ook niet?

Rosie and Cheetah at EA in 2006

 Cheetah en Rosie bij de Games Convention (Leipzig) in 2006.


Ik begon mijn fansite "SporeNetwerk" laaaang geleden in 2005, toen ik net had vernomen dat Will Wright bezig was met een nieuwe game genaamd Spore. Waarom de naam SporeNetwerk? Nou, ik had al een fansite genaamd SimsNetwerk, en het was gewoon een logische stap om een zuster-site te hebben met een vergelijkbare naam.

Spore at E3 2006

Weten jullie nog toen het Spore logo nog compleet anders was? Zo rond 2005-2006.



Als een enorme Sims en SimCity fan, was ik per direct enthousiast over Spore. In die tijd had ik nog geen idee wat ik kon verwachten. Maar ik wou er alles over weten en ik wist gewoon dat het geweldig ging zijn. Ik vond het spel wel echt heel anders dan De Sims, te anders, en daarom ontwierp ik een degelijke Spore fansite welke uiteindelijk in mei 2005 gelanceerd werd.

SporeNetwork around 2005

De header was helemaal geanimeerd enzo. De planeet draaide rond en de lampen van de UFO knipperden. Ik was zo trots op dit ontwerp in die tijd.



Een jaar later in mei 2006 vloog ik naar Los Angeles om naar de E3 te gaan, vanwege Spore! Geloof je dat nou? Ik kon het toen in ieder geval niet geloven. Het voelt nog steeds een beetje als een droom. Dit was ook het moment dat ik de liefde van m'n leven (Cheetah van The Sims Zone/The Spore Zone) leerde kennen, en waar ik mezelf beter heb leren kennen. Ik mocht achter de schermen komen kijken, zat naast Will Wright die zijn bruine boterhammetjes lunch zat te eten (fangirl momentje wel hoor) en ik mocht Spore voor het eerst spelen. Ik was verliefd.

Spore booth at E3 2006

Net buiten de Spore booth op de E3 in 2006.



Later dat jaar mocht ik het nog een keertje spelen in Duitsland op de Games Convention in Leipzig. Ik heb toen mijn "Froggurrr" wezen gemaakt. Helaas kon ik die niet met me mee naar huis nemen ofzo, dus ik moest 'm later opnieuw maken.

Junior posing with Froggurrr in Spore

Een foto met Junior (in mijn handen) naast De Froggurrr die ik heb gemaakt op GC 2006.

 

We hebben toen Will Wright ook weer ontmoet, dat was leuk. Hij was Spore kaartjes aan het signeren, en die hebben we vandaag de dag nog steeds.

Spore presentation with Will Wright at Games Convention in Leipzig in 2006

Ik zweer dat ik weet hoe ik moet lachen lol. Het lukte hier alleen niet denk ik. Ik was er niet klaar voor hahaha!

 

In 2006 veranderde ik de website omdat ik er zin in had? Maar ik moet zeggen dat ik het eerste ontwerp echt een stuk leuker vond. Deze is denk ik mijn minst favoriete ontwerp.

SporeNetwork around 2006



Twee jaar later in februari 2008 vlogen we naar Londen (nou ja, Chertsey) om daar bij EA weer Spore te spelen. Ik heb er niet veel herinneringen aan, en weinig beeldmateriaal van die dag. Maar Wouter heeft wel een foto van me gemaakt tijdens het spelen. We mochten helaas geen foto's maken (van het spel) op dit privé hands-on evenement. Dus hoewel we wel echt een voorproefje van het spel hebben gehad, moesten we in onze previews/artikelen echt een verhaaltje vertellen, en er was niets om te laten zien. Het was jammer dat we geen beeldmateriaal hadden. We hadden enkel een paar screens van de mobiele game, maar die waren al door pers gedeeld voordat wij ons artikel mochten delen. Maar we hadden wel echt lol gehad met het spel. Hier is de foto die hubby van me heeft gemaakt op het evenement:

Rosie at EA Chertsey to play Spore in 2008

Ik had het echt naar m'n zin! Maar ik was enorm gefocust.

Hier is een verplichte Junior-was-hier foto:

Junior at EA Chertsey to play Spore in 2008

 

Gelukkig duurde het niet lang tot juni 2008, toen ik de (standalone) Creature Creator van Maxis kreeg (dank jullie wel ❤). Ik vond het maken van wezens echt geweldig. Ik heb een aantal van mijn favorieten allertijden gemaakt in deze periode:

Rosie's Spore creatures June 2008

 Cute Fruit, Woodstock, Cute-n-Goofy, Funny Feet en de Golden Gate Bridge zijn nog steeds mijn favorieten.

 

Toen Spore uitkwam in september 2008 had ik zoveel lol met het spelen van het spel, door alle stadia. Vooral het ruimtestadium. Ik had ook veel lol met het maken van gebouwen en voertuigen.

Rond 2009 had ik de website weer een make-over gegeven. Één van de beste designs die SporeNetwerk heeft gezien.

SporeNetwork around 2009

 

Ik ben nog een tijdje SporeMaster geweest op de officiële website/forum. Maar ik voelde me een beetje een buitenstaander als één van de weinige Europeanen. Het was een leuke ervaring. En ik ben blij dat ik wat mensen heb kunnen helpen in die tijd.

Nadat Spore al een tijdje uit was zagen we de release van de pakketten Griezelig & Schattig en Galactische Avonturen, welke ik beide heb gespeeld, maar niet zoveel als het basisspel.

In 2010 waren we blij verrast om weer een nieuwe gameaankondiging te zien, namelijk die van Darkspore. Cheetah en ik hebben deze samen veel gespeeld, ondanks dat dungeon crawlers niet echt mijn genre zijn. Ik heb er toch wel van genoten. Ik heb toen zelfs de website nog een make-over gegeven om onze liefde voor (Spore en) Darkspore te tonen.

SporeNetwork around 2011, Darkspore era

We zijn naar Gamescom geweest en mochten daar achter de schermen komen kijken naar Darkspore voordat het spel uit was. We vonden het spel erg leuk, maar het was heel anders dan de gewone Spore. Er is ook nooit DLC oid voor uitgekomen. Op een gegeven moment was er weinig te melden over Darkspore, of Spore.

Helaas zijn de Darkspore servers nu offline. Maar ik heb begrepen dat de community werkt aan een community versie (Resurrection Capsule) , een beetje zoals met The Sims Online/FreeSO is gebeurd. Ik kan niet wachten!

I.c.m. werk en familie hadden we weinig tijd om onze websites up to date te houden. Mijn focus lag vooral bij SimsNetwerk, en de andere sites (Spore, MySims, SimCity) zijn langzaam naar de achtergrond verdwenen. Ik heb SporeNetwork samengevoegd met SimsNetwerk in 2013 om tijd te besparen. Maar daarna gebeurde er hier niet veel meer. Zonder nieuwe games/DLC was er ook niet veel te doen natuurlijk.

SporeNetwork around 2013

 

Ik heb sindsdien altijd de wens gehad om SporeNetwerk een fatsoenlijke site te geven voor mijn creaties en wallpapers. Ik wou de site opnieuw ontwerpen zodat het zijn eigen ontwerp had, en niet een halve kopie van de oude SimsNetwerk site. En ik ben nostalgisch ingesteld, dus ik besloot om de oude kleuren en een aantal elementen van de 2005 website terug te brengen. 18 jaar later heb ik dat eindelijk gedaan! Ik weet dat er bijna niemand meer Spore speelt, laat staan dat er nog iemand Spore fansites bezoekt. Maar ik ben er nog steeds. En ik ben voorlopig niet van plan de site op te geven.

Onze oudste zoon is een enorme Spore fan, en hij heeft het nog meer gespeeld dan ons. Het spel is ons dus erg dierbaar, en dat zal het altijd blijven. Ik hoop dat onze jongste kids op een dag ook Spore gaan spelen. Ze hebben nu langzaam aan de leeftijd waar het ze begint te interesseren.

Als je nieuwsgierig bent naar wat ik tegenwoordig zoal doe, ik heb nog steeds SimsNetwerk, en ik doe ook veel op RosieSoCosy, een blog/site met content voor andere games, evenals mijn illustraties, LEGO dingen, en ik stream ook op Twitch als RosieSoCosy (Engels) en Rosiewosie (Nederlands). Misschien ga ik Spore wel een keertje spelen op stream!

SporeNetwerk zal nog vele jaren bestaan als het aan mij ligt. Zoals je hierboven kunt lezen hebben we veel meegemaakt rondom Spore, en ik heb voorlopig geen behoefte om het domein te verkopen. Ik benoem dit, omdat ik mensen in m'n DM's heb gehad met een zielig verhaal over hoe speciaal de naam voor ze is, om er vervolgens achter te komen dat ze into crypto zijn. Ik ben niet dom, ik weet dat Spore niet enkel een spel is, maar ook erg popular in de crypto community.

Dus wat brengt de toekomst? Niet veel rondom Spore denk ik. Ik ga nog wel gewoon mijn (in-game) creaties en wallpapers hier delen. Maar ik zal ook af en toe wat delen van vergelijkbare games in de toekomst.

Will Wright heeft Gallium niet al te lang geleden opgericht en werkt nu aan Proxi. Ik ben nieuwsgierig naar wat dit ons zal brengen. Ik overweeg om op den duur ook bezig te gaan met Proxi. Het ziet er veelbelovend uit.

Gallium Studios: Proxi

Proxi wordt nog ontwikkeld.

Als je het tot hier hebt gelezen, dankjewel! Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn lange reis met SporeNetwerk te lezen/bekijken. Als je contact wilt houden met andere oudjes zoals mijzelf en hubby, ik heb een knusse Discord server (Cosy Corner) waar we praten over oude (en nieuwe) games. Je bent meer dan welkom om erbij te komen. ❤

Discord

Advertentie